tree 1898, tree 1899, tree 1900, tree 1901 .... - Reisverslag uit Cuzco, Peru van Eva Rijke - WaarBenJij.nu tree 1898, tree 1899, tree 1900, tree 1901 .... - Reisverslag uit Cuzco, Peru van Eva Rijke - WaarBenJij.nu

tree 1898, tree 1899, tree 1900, tree 1901 ....

Door: Eva de Rijke

Blijf op de hoogte en volg Eva

19 December 2011 | Peru, Cuzco

Een bus rijdt in de nacht door de het Andesgebergte van Peru. Buiten is het mistig, het onweert, regent en de wegen zijn onverhard en vaak niet breder dan 1 busbreedte. De bus hobbelt en schudt, de remmen piepen. De bus zit overvol, mensen staan zelfs in het gangpad. Moeders hebben hun kroost op schoot. Het stinkt naar zweet en urine, de ramen zijn beslagen en er wordt verschrikkelijke muziek gedraaid dat zich blijft herhalen. Er zitten slechts twee toeristen in de bus die angstig uit het raampje naar de afgrond kijken die aan hun voor bij schiet. 9 uur later, zonder een oog dichtgedaan te hebben stappen ze met trillende beentjes de bus uit om vervolgens de nacht erop een tweede rit van 10 uur door te komen.

Het was dus niet een al te best idee om een locale bus te pakken en vanuit Huachachina naar Cuzco te reizen.;) Maar goed, we hebben het overleefd! :) Overigens in het tussenstop plaatsje Huaylas voor slechts 4 sole gegeten met zijn tweeen! Goedkoopste maal tot nu toe.

Cuzco is een super leuk dorp! Een stuk toeristischer, dus ook een stuk duurder. We slapen in het Loki hostel, een echt backpackers paradijs. We verkennen twee dagen de stad en gaan dan op naar de Machu Picchu. Een 4 daagse trip waarin we mountainbiken, wandelen, tokkelen, raften en nog eens wandelen.

We beginnen met het mountainbiken. Dit kan tussen haakjes gezet worden want we racen 3uur lang van een geasfalteerde bergweg. Niet bijzonder uitdagend voor Mark. Ik houd er na 10 minuten al mee op, want het regent en is ijskoud en dit zwakke poppetje gaat daardoor bijna tegen de vlakte. Dus ik rijd vrolijk in het busje achter de ´mountainbikers´ aan. Zeiknat en vies belanden wij in Santa Teresa, geen bijzonder plaatsje waar we heel wat kaarspelletjes spelen met de groep onder het genot van een heerlijk drankje, Pisco Mango.
De dag erop hebben we een lange wandeling van 8uur voor de boeg naar Santa Maria. Een prachtige wandeling door de vallei en de hoge bergen. Pittig, maar goed te doen. Aan het einde worden we beloond met prachtig gelegen hot springs waar we even heerlijk in kunnen ontspannen. Dag 3 gaan we tokkelen. Je wordt door middel van een karabine vastgeklikt aan hele lange lijnen om vervolgens keihard naar beneden te razen. Erg leuk en mooooi! Dit doen we 3 uur lang, erna wandelen we verder naar het plaatsje Aqua Caliente. Onze benen zitten vol beten van insecten, niet alleen muggenbulten, ook vreemd uitziende plekken. Heel de groep zit helemaal onder.
Na het eten (wat overigens elke keer tot nu toe goed valt ;)) gaan we vroeg onder de dekens, want de laatste dag staan we om 4uur op. Het is nog donker en we lopen naar de ingang van het national park Machu Picchu. Ongeveer 100 meter voor de ingang bedenk ik mij dat ik mijn ticket in mijn fleecevest heb laten zitten... :S OOPS! Echt weer wat voor mij en Mark besluit de berg op en neer te rennen. Wat een vent he ;) We lopen hierdoor 20 minuten achter op de groep. We komen aan bij de o zo bekende trappen die uitkomen bij de ruines. 1800 treden, en nee het zijn geen gelijke rechte treden. Sommige zijn wel 40 cm hoog en de bilspieren worden goed getraind. Respect voor iedereen die de officiele INCA TRAIL heeft gedaan, want wat is dit al pittig!
Bezweet komen we boven, waar de groep op ons wacht. We krijgen een rondleiding door de Machu Picchu en bewandelen nog even de wayna picchu, nog eens 300-400 meter hoger en nog wat extra treden. Prachtig, maar we kunnen geen tree meer zien ;)
In de middag nemen we de bus en de trein terug naar Cuzco en hebben we nog een gezellige afsluitende avond met onze groep. Daarnaast ontmoet ik enorm toevallig in de bar nog een jongen uit Fiji van twee jaar geleden!! De wereld is klein....

Morgen gaan we met de bus op weg naar Bolivia, Copacobana aan Lake Titicaca. We hebben er weer zin in!! :D Tot later!! :)

xxxx

• 19 December 2011 - 20:13

Mark:

Niets op aan te merken, goedgekeurd verslag!!

• 19 December 2011 - 20:28

Sander:

ja...ik ben de eerste! haha... Klinkt als één groot feest daar, behalve het weer dan maar ik kan je verzekeren dat is hier echt niet beter. Geniet ervan en niet teveel zorgen maken om de verhuizing.

p.s. hoeveel is 4 sole dan?

• 19 December 2011 - 21:02

Eva De Rijke:

1,20 euro!

• 19 December 2011 - 21:19

Daphne:

Klinkt goed :-D!!! En zo herkenbaar, die trappen naar de Machu Picchu, wat een hel he! Haha, spierpijn? ;-)
    Super leuk dat jullie in Loki verbleven, echt een gezellig hostel, daar moeten jullie in La Paz ook heen, echt een aanrader :D!
    Veel plezier in Bolivia! xx

• 19 December 2011 - 21:24

Rob En Marion:

Hebben jullie net op skype gesproken. Alles okay dus.

Mooi geschreven Eva, je kan het best gaan uitgeven in een boek.

Kus en tot gauw

• 19 December 2011 - 21:51

Mark:

Eva heeft een beetje spierpijn in dr kuiten en bovenbenen. We gaan vanavond al naar copacobana ipv morgen :)

• 19 December 2011 - 22:14

Steef En Steef:

Super cool verhaal Mark en Eef. En heel herkenbaar: ik zie Mark zo de berg op en neer rennen :)

En eh, verhuizing? Heb ik iets gemist? Ik heb zelf wel al twee keer verhuist maar ik denk niet dat Sander dat bedoeld :)

• 20 December 2011 - 07:50

Laura S:

Leuk!!!! :D Jullie zijn weer lekker sportief bezig! Haha en Mark je moet Eva wel in de gaten houden he, met dr kaartjes, sleutels etc.. :P Wie kwamen jullie tegen uit Fiji? Zo toevallig!! Heeeeel veel plezier in Bolivia!! xxxxxxxx

• 20 December 2011 - 09:11

Dirk:

Bedankt voor jullie verslag.
    Daar ga je toch jong bij voelen.
    Ik zou ook nog wel een keertje
    Nou ja ... Naar de Postbank dan maar.
    Veel plezier .en goede Kerst .

• 20 December 2011 - 15:39

Rien En Marian:

Jullie beschermengeltjes hebben hun best gedaan! Weer leuk geschreven Eva en weer snel tot horen.
    Xxxx

• 22 December 2011 - 00:06

Floor:

heyyy,
    Hoe bevalt Bolivia?
    Dat klinkt niet goed van de bus he. Mijn tip; neem de meest luxe bus. Wanneer komen de foto's!! have fun x

• 30 December 2011 - 16:40

Jos En Jose:

we wensen jullie een spetterend oud en nieuw,zijn benieuwd waar jullie dat gaan vieren en we kijken al weer uit naar het volgende reisverslag,nog heel veel plezier