Geen wolkje aan de lucht in het regenseizoen... - Reisverslag uit Lima, Peru van Eva Rijke - WaarBenJij.nu Geen wolkje aan de lucht in het regenseizoen... - Reisverslag uit Lima, Peru van Eva Rijke - WaarBenJij.nu

Geen wolkje aan de lucht in het regenseizoen...

Door: Eva de Rijke

Blijf op de hoogte en volg Eva

24 Januari 2012 | Peru, Lima

We hebben nog wat extra dagen doorgebracht in Salta, helaas tegen ons zin in, maar de bus ging voorlopig niet... We hebben nog een mooie toer gedaan en weer nieuwe dingen gezien. Veel cactussen, enkele condors en delen jungle. Onze laatste argentijnse biefstuk naar binnen gewerkt en toen het zover was de grens over naar chili, san pedro de atacama.Het was heel typisch weer terug te keren in het landschap van een week daarvoor tijdens onze 4 daagse bolivia toer. Alle landen rond Bolivia hebben land ingepikt, waardoor eigenlijk noordwest argentinie en noord oost chili het voormalige bolivia is. Dat betekend dus een zelfde landschap, alleen betaal je 3x meer om hiervan te genieten. Arm Bolivia...
We zien dus weer een prachtig maanlandschap met besneeuwde bergen op de achtergrond, groene weilanden met koeien, paarden en treurwilgen. Groene en rode rotsformaties, zoutvlakte, droge rivieren, bergen als gordijnen, ruige bergen, stijle canyons, groene, beboste bergen. Kortom prachtig. De grensovergang is midden in de woestijn met zo een 1,5u niemandsland....

De aankomst in SP de Atacama is behoorlijk heet, midden in de woestijn. Een bijzonder plaatsje dat bijzonder stoffig is door de onverharde zanderige wegen. Je kan rustig een laagje zand over je eten verwachten als je in een restaurant zit, de deur openstaat en er een bus voorbijrijdt.
Buiten het dorp is een zwembad wat we meerdere keren bezoeken om af te koelen. De tweede dag daar huren we een mountainbike en zijn van plan een kleine zoutvlakte te bezoeken, hooguit 3 uur fietsen. We vertrekken redelijk vroeg, voor de warmte, maar al snel staat mark met een lekke band. Onze beide banden blijken doorzeefd met cactusnaalden. Gelukkig hebben we twee nieuwe binnenbanden bij ons en een pomp...die niet op het ventiel past.... zucht... Staan we dan in de hitte in de woestijn. Geluk bij een ongeluk, ik houd mijn handje 2 sec omhoog en er stopt een 4x4 MET laadbak! :) Hup fietsen achterin en wij in de auto. Even later horen we een vreemd geluid, band van de auto OOK lek! Bedankt cactussen...

Terug in het dorp krijgen we 2 nieuwe fietsen. Op naar wat anders, Moon valley. Echter is het ondertussen midden op de dag en dus bloedje heet. Op het moment dat we de valley bereiken besluiten we toch maar terug te gaan, want er is geen cm schaduw te vinden. Dus, maar weer op naar dat heerlijke zwembad ;)
S´avonds doen we een sterrentoer. Onvergetlijk, we hebben het omniversum nader bekeken door telescopen en zijn een stuk wijzer over het heelal.
Een paar weetjes:

-roodgele sterren zijn koud en blauw witte sterren warm
-we draaien met 1500 km per uur
-om de 11 jaar hebben we een fellere zon
-het woord month, komt van moon

De gids komt uit canada maar is voor de sterren naar SP de atacama verhuisd, hoe mooi is dat...

Met de bus op naar t strandplaatsje Iquique in het noorden. We worden er na 2 uur opeens uitgegooid en blijken we 2 uur lang te moeten wachten voor de volgende bus. We zijn niet bepaald fan van Chili. We komen heel vroeg aan en pitten de ochtenduren in de woonkamer van een hostel gezien er nog geen kamer vrij is. s´middags verkennen we de stad, het valt ons op hoe rijk Chili is en dat is met name te zien aan de omvang van de mensen. We verlangen terug naar Peru maar genieten nog wel even 3 goede dagen van het strand en doen een poging tot bodyboarden. Helaas is het niet zo makkelijk als het lijkt, maar het levert veel plezier op. Alleen de vele kwallen zijn een minpuntje, geen golven van water, maar letterlijk golven van kwallen, bah!

17 januari verlaten we Chili, in de ochtend nemen we de bus naar Arica. Vanuit Arica kunnen we een taxi pakken over de grens naar Tacna. De bustickets in chili zijn namelijk uitermate duurder, dus het lijkt ons een stuk beter vanuit Peru een ticket naar Arequipa te boeken. Dit blijkt achteraf ook een hele hoop geld gescheeld te hebben. De grens brengt weer nodige frustraties met zich mee, maar gaat redelijk makkelijk.
De busrit vanuit Tacna is hels! We hebben weer een fout gemaakt door een locale bus te pakken en stoppen dus om de klipklap, waarbij het licht aangaat, mensen BAGA schreeuwen en de laadklep open gaat. Om 1u snachts worden we opeens gedropt en blijken we in Arequipa aangekomen te zijn. Blij dat we nog een volle nacht kunnen slapen.
Arequipa is leuk! We lopen er een dagje rond en doen de dag erop een toer naar de Colca canyon.
We waren alweer vergeten hoe goedkoop alles hier is, heerlijk!

We worden om 3u snachts opgepikt van het hostel (een achtelijke tijd), een rit van 7u naar de colca canyon, het plaatsje chivay, waar we ontbijten. De omgeving is prachtig, terrassen zoals je die in Indonesie verwacht. We beginnen aan een wandeling van zes uur dat ons langs kleine dorpjes brengt waar ze zeer primitief leven. We dineren en slapen primitief in zo een dorp waar de kippen en cavia´s door het huis lopen. Klaar om opgegeten te worden in de steenoven. Onder de douche heb je uitzicht op de ondergaande zon op de bergen, zelden zo mooi gedoucht ;).

Na een heerlijke nacht geslapen te hebben op een doorgezakt bed, wandelen we 2u naar een oase met zwembad, palmbomen en heel veel bloemen.
Dag 3 wordt een heftige. Wake up @ 5 om een drie uur durende wandeling te maken, de berg op! 1200 meter stijgen we over slechts 5 km. Killing en eigenlijk helemaal niet leuk omdat je alleen maar naar je voeten kijkt. Vele muilezels met bagage passeren ons, voor de luie toerist ;). Respect voor alle locale mensen die dit een aantal keer per week afleggen voor het af en aanvoeren van eten en drinken met hun ezel. S´middags worden we beloond met een hotspring en goede lunch. Op de terug weg naar Arequipa passeren we nog een gevangenis midden in de woestijn (goede locatie) en passeren we een besneeuwde berg op 5000 meter hoogte.
Terug in Arequipa shoppen we nog wat en eten we onze buik rond met empanadas en jugo´s. S´avonds de bus naar lima, 15 uur lang welke uiteindelijk 17 uur duurt. We gaan met de zo bekende cruz del sur bus. Een verschrikking wat ons betreft, maar vooruit, beter dan een locale. Nu in de wijk Miraflores, Lima. Vandaag nog even van het strand genoten en de laatste artesania winkeltjes bezocht. Nog een uurtje, dan op weg naar het vliegveld voor onze terugvlucht!
Tot heeeeel snel!!

xxx

• 25 Januari 2012 - 00:15

Erwin:

Ha die Eef en Mark!

Leuk dat jullie zo genieten van jullie reis ondanks toch vele tegenslagen.
    Nou hopen dat jullie vliegtuig geen lekke band heeft! :P
    Ik hou het kort anders kom ik niet meer aan mijn slaap toe!
    Goede reis terug naar Nederland en zie jullie gauw!

Groetjes

Erwin

• 25 Januari 2012 - 10:49

Marian:

Wat 'n aktiviteiten allemaal!! Ik ben toch wel heel nieuwsgierig naar jullie foto's. Eva, het was weer onwijs leuk om je verslagen te lezen en hoop jullie morgenochtend te zien. Liefs Mamarian

• 25 Januari 2012 - 13:24

Floor:

Hoi Schatjes, goede reis naar huis!!!!

• 25 Januari 2012 - 14:18

Sandra:

Leuk om te lezen weer! Op de manier waarop je het schrijft is het soms net even of ik het voor me zie.. Zeker wat die lekke banden betreft (ik hoor Mark al vloeken en zeggen: "dit is echt niet normaal hoor") hihi!
    Goede reis terug en tot snel! Blijd dat jullie weer baar huis komen. Dikke kus

• 25 Januari 2012 - 15:01

Steven:

Cool, mooi stukje weer Eef. Hele goede reis terug! En probeer alle mooie herinneringen en het gevoel van de reis zo lang mogelijk te behouden he :)