Bali & Lombok - Reisverslag uit Senggigi, Indonesië van Eva Rijke - WaarBenJij.nu Bali & Lombok - Reisverslag uit Senggigi, Indonesië van Eva Rijke - WaarBenJij.nu

Bali & Lombok

Door: Eva de Rijke

Blijf op de hoogte en volg Eva

12 Augustus 2014 | Indonesië, Senggigi

Na een lange busrit na de bootovertocht naar Bali worden we in the middle of nowhere gedropt. Dit komt ons bekend voor, nu worden we gedwongen vanuit hier een taxi te pakken naar onze bestemming, Legian. We weten een taxi te delen met andere gefrustreerde 'slachtoffers'. We belanden met geluk in een prachtige accomodatie 'lumbung sari'. We zijn dolgelukkig met het mooie zwembad en het witte strand. We vermaken ons met zonnen, massage, een lesje surfen en scooteren tussen het vaststaande verkeer langs de kust met mooie baaitjes. Vanwege (jawel) ramadan vieren vele javanesen hun vakantie op bali.
Helaas voelen Legian en de nabijgelegen plaatsen Kuta en Seminyak verre van Indonesisch aan. Drukke straten met goedkope souvenirwinkels, verlichte uithangborden, steakhouses en luxe resorts. Na 3 dagen laten we Legian met luidruchtige, dikke vakantievierende australiers achter ons en rijden we met prive chauffeur naar Ubud. OV wordt hier niet erg aangemoedigd, een prive chauffeur is gebruikelijk. Ubud ligt midden tussen de rijstvelden, honderden vliegers hangen in de lucht net zoals in de film 'the kiterunner'. Er schijnt binnenkort een wedstrijd plaats te vinden.
De geur van wierook, lotusbloemen op de stoepen, beelden van ganesha en boedha voor tempels sieren het straatbeeld van ubud. Het hindoesme bevalt ons nu al stukken beter dan het islamitische geloof.
We hebben moeite met het vinden van accomodatie, een man spreekt ons aan en biedt zijn villa met zwembad aan. We springen bij hem en zijn broer achterop de scooter en rijden over smalle paadjes tussen de rijstvelden die onder water staan. Hij heeft zijn eigen tempel en ganesha, een hindu in hart en ziel. Na een lekker bakkie 'kopi' (indonesische koffie) ontdekken we het gezellige ubud. Het heeft veel mooie hotels verscholen achter poorten met grote binnentuinen met zwembad met uitzicht op de rijstvelden. We bezoeken brutale apen in het monkeyforest, slenteren wat door de winkelstraatjes, bekijken tempels, voelen ons als herboren na een 4uur durende treatment, (!)scooteren door de rijstvelden en kleine dorpjes en drinken s'avonds biertjes in de gezellige eettentjes. Opvallend is dat alles rond 10u sluit, flink stappen zit er niet in.
Gili trawangan is onze volgende bestemming, 1 van de gili islands, gelegen tussen Bali en Lombok. Met een shuttlebus naar de boot waar we niet de enige zijn. Na een heerlijke boottocht op het dek van de fastboot zijn we met 2 uur op het eiland. Geen auto's en scooters, alleen fietsen en paard&wagen. We verbazen ons erover hoe snel die vele mensen verdwijnen op slechts 2 km2. We hebben weer geen accomodatie geregeld, maar daar hoeven we ons geen zorgen om te maken want een man biedt ons in de haven een guesthouse aan. Prima voor de eerste nacht, we worden liever niet alle aankomende dagen gewekt door de moskee pal achter het guesthouse, de enige op t eiland. De dagen erna verblijven we in een paradijselijk hutje met uitzicht op zee en zwembad en buitenbadkamer. We besteden onze tijd aan duiken, duiken, duiken en duiken en halen onze PADI na 4 dagen. :) Met het gegeven dat je longen uit elkaar kunnen klappen als een ballon als je niet door blijft ademen is het begin even spannend, maar het ademen door een regulator went snel. We zien vele kleurrijke vissen, schildpadden en (helaas) dood koraal. Dit vanwege het gebruik van dynamiet tijdens de oorlog. In de avonden drinken we uiteraard weer Bintang biertjes bij zonsondergang en roken we een keer shisha. Gili trawangan is nu precies goed, de helft van de kust is bebouwd, de andere helft is leeg op een enkel strandtentje na. Echter zijn ze volop resorts e.d. aan het bijbouwen, dus we vrezen dat je hier over 2 jaar niet meer komt voor je rust. We verlaten het prachtige eiland per lokale boot, op naar lombok. We worden over een mooie weg met vele apen met een prive auto naar onze bestemming, kuta gebracht. Een hele andere kuta dan op bali. Lombok voelt weer een beetje als Java. Het is moeilijk accomodatie te vinden, het lijkt erop dat kuta nog niet is ingesteld op het toenemende toerisme, hoewel je hier de stranden nog voor jezelf hebt en tijdens een scooterrit gerust 10 minuten niemand tegen komt. Kuta stelt weinig voor, 2 straten met warungs en wat winkeltjes. Het eten is heerlijk, al wordt je regelmatig gestoord door leurende kindjes die armbandjes willen verkopen. Ze hebben het onderhandelen met 5 jaar oud al onder de knie. We huren weer een scooter en ontdekken stranden ten westen en ten oosten van kuta. Prachtige wegen en hobbelige zandweggetjes naar de strandjes. Prachtig als het niet zo vervuild zou zijn. Plastig drijft in het water en ligt uitgespuugd door de zee in hopen op het strand. Het witte strand ziet zwart van het afval. Alleen op toeristische plekken is de troep opgeruimd, 1 stap daarbuiten en het is een zooitje. Ze hebben echter wel door dat de stranden graag door toeristen bezocht wordt, dus ze fluiten op het moment dat je scootertje het strand bereikt, €0,50 parkeergeld dokken ;)
Op de terugweg naar kuta ontdekken we een vleermuizen grot dat eigendom is van een man die daar woont met zijn vader en moeder. Niet meer dan een houten hutje, geen warm water en elektriciteit. Ze eten drie maal daags rijst, curry en groenten. De uitwerpselen van de vleermuizen verkoopt hij aan Java. Het is vruchtbaar voor de grond waar op verbouwd wordt. Hij leidt ons rond door de grot waarvan de bodem zacht aanvoelt door de meters poep en de zeer intense geur maakt ons misselijk. Voordat de vleermuizen uitvliegen bij zonsondergang zorgen we dat we op onze scooter zitten.
De dag erop gaan we met 3 pillen in onze mik (malaria,zeeziekte,immodium) onze eerste fundives doen. Een wilde boottocht van 40 minuten over metershoge golven brengt ons bij de duikplek in Gerupuk. Het onaangetaste koraal is waanzinnig en we zien sting rays. We maken twee duiks van een uur. Diezelfde middag worden we met twee andere reizigers naar senggigi gereden. Onze laatste bestemming op Lombok voordat we de boot naar Bali pakken om vervolgens daar het vliegtuig naar KL te pakken. En dan...op naar Amsterdam.

• 12 Augustus 2014 - 09:54

Laura:

Wauwie, dat klinkt goed! Paradijs! Ik ben jaloers :)
    Echt wat voor jullie om een 4 uur durende treatment te nemen, haha.
    Geniet nog van jullie laatste dagen daar.
    Kan niet wachten tot het vrijdag is!!
    Dikke kus x

• 12 Augustus 2014 - 12:02

Sandra:

Hebben jullie nooit geleerd niet met vreemde mannen mee te gaan!? Alleen bieden ze nu geen snoepjes aan maar een villa met zwembad! Ik snap het wel hoor ;-) Ik heb respect voor jullie dat jullie dit kunnen. Alles in zo onzeker, nieuw en spannend lijkt mij! Aan de andere kant krijg je er zoooo veel voor terug! Ik vind t jammer dat ik de sprongen in t diepe die jullie steeds nemen nooit aangedurfd heb! Jullie zien en genieten zo veel. Als ik jullie verhalen lees realiseer ik me weer dat de wereld veel meer is dan dit koude natte kikkerlandje waar we t eigenlijk altijd maar weer zo goed hebben. Geniet nog van de laatste dagen! Haal alles er uit maar ben overtuigd dat jullie dat doen! Dikke kus en alvast goede en veilige reis terug!! ♡♡♡♡

• 13 Augustus 2014 - 22:06

Rien:

Klinkt leuk, alleen de vleermuizengrot is best een beetje eng.(enge ziektes)Zie jullie vrijdag.Ben nieuwsgierig naar jullie avonturen Hoe laat vrijdag?
    X Rien