Kia Ora! - Reisverslag uit Wellington, Nieuw Zeeland van Eva Rijke - WaarBenJij.nu Kia Ora! - Reisverslag uit Wellington, Nieuw Zeeland van Eva Rijke - WaarBenJij.nu

Kia Ora!

Door: Eva de Rijke

Blijf op de hoogte en volg Eva

11 November 2009 | Nieuw Zeeland, Wellington

Hi allen, thanks allemaal weer voor al jullie berichtjes! :)

De laatse ochtend in Paihia met een meisje dat we daar hadden ontmoet een mooie wandeling naar een waterval gemaakt. Vervolgens weer op de bus naar Auckland. Tot nu toe het meest crappy hostel, eigenlijk zoals ik ze allen had verwacht. S'avonds een drankje gedaan in een hippe tent en wat leuke mensen ontmoet.

Vroeg op weg naar Mercury bay. Weer een nieuwe ggroep mensen waarmee we een prachtige wandeling hebben gemaakt in Hahei. Ons s'avonds lekker schaamteloos gedragen in de karaokebar waar de dames de spicegirls vertolkten en de mannen Grease, wij waren uiteraard vele malen beter ;). Verder was er niet veel te beleven dus weer op de bus naar Rotorua de volgende dag. Op de heenweg een wandeling gemaakt in Waihi, wauw gaaf! Vervolgens door hobbit town Matamata gereden. Aangekomen in Rotorua ging ik al bijna direct van mijn stokje. Een gigantische rotte eieren lucht hangt continu in de lucht, afgewisseld met vlagen van nog rottere eieren :s. De geur kwam me letterlijk na 4 dagen de neus uit! Ondanks dit 'nadeeltje' wat t een zeer bijzondere plaats. We hebben geisers, mudpools en hotwaterpools gezien. Overal waar je loopt komt rook uit de grond of zie je plasjes water koken. Ik denk dat het t vreemdste is wat ik ooit heb gezien! De dag erop hebben we een mooie wandeling gemaakt door Redwoodsforest, waar we de heerlijke bosgeur konden opsneuven! We kregen t voor elkaar om na 100 mtr al te verdwalen, heerlijk... S'avonds onze voetjes in de hotpool bij het hostel laten rusten en vroeg t bed in gedoken. We dachten dat het wel een bijzondere en relaxte ervaring zou zijn om naar de spa te gaan, niet bedenkend dat die baden ook wel eens ontzettend konden stinken. Wel, dat was dus zeker een onvergetelijke ervaring. s'avonds gekleed als duiveltjes naar de Halloween party, leuk om dat ook eens gevierd te hebben. De laatste dag in Rotorua nog even xtra genoten van die heerlijke geur door een wandeling langs het kokende meer te maken, still impressed.

Met de bus naar Waitomo, alweer n wandeling gedaan met een andere groep en s'avonds heerlijke pannenkoeken bereid, jummie! De volgende ochtend n wandeling gemaakt door n gloeiwormen grot. Erna kon deze twijfelkont maar niet beslissen in Waitomo te blijven of niet om te blackwater raften. Na veel wikken en wegen ben ik 1 nacht langer in Waitomo gebleven en de dag erop een bus gepakt naar Taupo. Zomaar gescheiden van Laura voor 1 nacht, heel vreemd was dat. Het raften, abseilen en klimmen in de grot was gaaf, maar een beetje teleurstellend, ben al een beetje verpest denk ik...Die avond dat ik alleen was heb ik met vele mensen zitten praten en ben ik s'avonds met een jongen en meisje naar een gloeigrot gegaan in de buurt, het zijn echt bijzondere beesten. Ik hoopte nog een kiwivogel te zien, maar helaas, die zijn te zeldzaam. Wel veel possums, met name dode. Het schijnt een sport te zijn ze dood te rijden omdat ze in overvloed zijn en de pest overbrengen. Arme beesten.

De volgende ochtend een wandeling gemaakt, angora konijnen gezien die geschoren werden (ma, weet je nog je jas die je nooit hebt gedragen?) en naar n gratis museum geweest. Puur om tijd te vullen voor de bus. s' avonds in Taupo een goede avond uit gehad met een leuke groep. Een gratis muts gefixt bij de bar die later nog goed van pas kwam! De volgende ochtend n wat late start en naar de hotsprings en hukafalls geweest. Heel bijzonder om in zo een hotspring te zitten. Het oppervlak is gloeiend heet en je benen ijskoud, het mengt op de 1 of andere manier niet...De hukafalls waren ook prachtig. De dag erop met mijn mooie mutsje op mijn kop om 05.00u in de bus naar Tongariro nat. park voor een 8urige hike. 1 van de 10 mooiste dagwandelingen in de wereld, goed dat beloofd wat! Om het zelfde resultaat na de halfdome hike te voorkomen deed ik wat idiote rek en strekoefeningen, die achteraf behoorlijk overbodig bleken. Het was niet dermate heftig, hoewel de zogenaamde devils staircase killing was voor de benen. Het uitzicht op de top was t meer dan waard! Zittend op de warme vulkanische grond met uitzicht op de zwembad blauwe meren, de rokende groend, de besneeuwde bergtoppen en de rode vulkaan,fantastich! Na de 3 vulkanen te hebben doorcrossed vonden we dat we wel n lekker vet avondmaal bij de KFC verdiend hadden. Na ons heerlijke maal verorbert te hebben gingen we op zoek naar Kelly's huis waarmee we hadden afgesproken te komen couchsurfen.* Natuurlijk een beetje spannend omdat je niet precies weet waar je beland. Met die giga tas van ons op de rug liepen we door n wat creepy buurt. Gangstertjes op straat, blaffende honden aan kettingen en vervallen huizen met afgeplakte ramen en dichte gordijnen. Hmmmm. Maar goed dat mijn lieve vriendje dat niet wist ;). Aangekomen bij het huis was hijzelf er niet, maar wel 8 anderen! Allen couchsurfers, ongelofelijk. Ze keken tv, gebruikten zijn laptop, hingen op de bank, kookten in de keueken en draaden muziek op zijn stereo. Hele leuke mensen, de avond mee doorgebracht, een filmpje gekeken en in slaap gevallen op een wat oncomfortabele slaapbank. De dag erop ontmoette we Kelly toch nog in zijn eigen huis. een aardige gast met een bijzonder leven. Hij had de avond ervoor n bokswedstrijd met de medewerkers v/d gevangenis gehad waar hij werkt. Daarnaast vertelde hij zijn verhalen als jager met zijn jachthonden die lief kwispelend in de achtertuin lagen. Foto's aan de muur van dode zwijnen en herten met daarnaast pasfoto's van zijn lieftallige kids...

s'middags lekker in t park gelegen met een boekje, genoten van de omgeving. Terug in t huis zijn er nog meer mensen bijgekomen en zijn we met 11 in totaal! Daarnaast nog Kelly en zijn 2 rondrennende kids, een gezellige boel. S'avonds gaan we voor een drankje in de stad met 2 meiden van t huis. We lopen s'nachts gelukkig met 4 terug. Kelly verteld nog wat verhaaltjes voor t slapengaan over het gevangenisleven. Erg interessant, NZ heeft het op 2 na strengste beleid na Amerika! Toch komt t voor dat stoere mannen huilend de gevangenis uitgaan omdat ze niet weten hoe te overleven in de samenleving, bizar!
Na n heerlijk nachtje slaap in de woonkamer met 4 anderen zijn Lau en ik weer op de bus gestapt naar River vally. Letterlijk n rivier en een vallei. Prachtig, groene heuvels, dartelende lammetjes, een blauwe lucht met witte wolken. Maar voordat we daar aankwamen hebben we eesrt nog een waterval wandeling gemaakt in het Tongariro Nat. Park waar we de rivier hebben gezien waar Gollum uit LOR zich wast. NZ heeft goed gebruik gemaakt van de films, overal zijn LOR tours en spots, big business.
In de lodge in river valley hebben we s'avonds wat gekaart met een stel meiden in de knusse woonkamer. We besluiten nog maar n nacht te blijven en de volgende dag een hike in de omgeving te doen. Helaas is het druilerig weer, maar het mag de pret niet drukken. Met 2 meiden en een jongen boven op de berg geklommen en de riveier overgestoken met n soort tokkel, good fun. Erna weer lekker huiselijk aan de thee en de nieuwe groep leren kennen die aankwam.

De dag erop was t weer topweer en hebben we tot n uurtje of 1 van t heerlijke zonnetje in de vallei genoten. :) Weer met de bus door t prachtige landschap met de dartelende lammetjes op weg naar Wellington. Onderweg nog bij een dutch store gestopt, desperate voor pepernoten, maar hij was net die dag gesloten! (Schat, stuur jij een lekkere grote zak van de bakker naar me op?;)) Aangekomen in Wellington met een groepje gekookt en wat gedronken in de bar. De volgende ochtend aan t ontbijt lopen we Cameron van de groep uit Amerika tegen t lijf! We gaan met n grote groep naar het TE PAPA museum (een must in Wellington en gratis! :D) en doen n stadwandeling. Het is vies weer dus een perfecte museum-en warmechocolade melk met marshmallows dag! Vanavond gaan we een andere bar verkennen en morgen een wandeling maken naar de top van MT. victoria en met de cable car naar de botanic garden. Het is een leuke stad, vele malen beter dan Auckland.

Hoe is t daar nou in Nederland? Al helemaal in de sinterklaasstemming onderhand?! Dat mis ik wel hoor, hier is t al volop kerst!...Goed, take care daar en tot snel maar weer!! Dikke kus van mij!

• 11 November 2009 - 05:43

Dasa:

Gaaf eef!

Leuk verhaal! :) Ben benieuwd naar de foto's ^^

Groetjes (ook aan Lau)

• 11 November 2009 - 07:38

Beatrix:

Hi Eva, wat een verhalen weer. Met al dat hiken hebben jullie de sportschool niet meer nodig! Have fun out there!

• 11 November 2009 - 08:51

Marjo:

Fijn weer van je te horen Eef. Weer fantastische ervaringen! En wat doe je veel nieuwe kennisen op.
    Foto's staan zeker weer op Laura's blog. Wel, weer plezier voor de komende tijd.
    Liefs en groetjes, Marjo

• 11 November 2009 - 09:34

Richard:

Hee Eef,

Spannende en mooie verhalen hoor! Zo leer je heel wat mensen kennen zeg haha.

Have fun! en groetjes aan Lau

xx

Rich

• 11 November 2009 - 09:36

Rob En Marion:

He Eva, zeker wel raar om zomaar even in je uppie te zijn.
    Volgens mij kom je kilo's aan met al die lekkernijen, alhoewel jeloopt het er ook wel weer af.
    Volgende week komt sinterklaas aan en gaan we daar natuurlijk met Isa en Sophie naartoe. We zitten steeds te kijken of je al wat foto's hebt geplaatst maar we kunnen ze niet vinden. Hou je haaks en tot gauw.

• 11 November 2009 - 12:06

Marie-Claire:

Wat zien jullie mooie dingen! En goed dat je helemaal een backpacker bent en overal gratis musea vindt en gratis mutsjes regelt ;-) Heel veel plezier! En Sinterklaas is er nog niet hoor, dus volgens mij heb je nog niks gemist! x

• 11 November 2009 - 20:48

Mieke:

jeetje Eva, wat maak je veel mee. Het is weer leuk om te lezen, veel plezier en pas goed op jezelf, groetjes Dirk en Mieke

• 11 November 2009 - 22:20

Mark:

Schatje,

leuke verhalen, ik ga je zo bellen. Hoop dat ik je bereiken kan. En voor de rest: IK HEB LEKKER DE FOTO'S :P En met toestemming van eva mogen jullie ze natuurlijk ook zien ;) Het zijn er wel heel veel. Ik heb ze nog niet allemaal gezien! HVJ en take care sweetheart.

• 11 November 2009 - 23:18

Steve:

Wat een avonturen Eef! Leuk joh! Ben benieuwd naar je foto´s. Heel veel plezier daar verder (gaat wel lukken als ik het zo lees :P). Gelukkig merk ik nog maar weinig van Sinterklaas en Kerst. Het valt nog mee. Maar...beide staan ze op de stoep ja. Take care!

PS: We zorgen goed voor Ma hoor, do not worry :)

• 12 November 2009 - 17:57

Nathalie:

Had je je Cirkel muts niet bij je???Leuk je avonturen te lezen...
    have fun!

• 13 November 2009 - 13:39

Rien:

Hoi Eva,
    je sky-dive film natuurlijk al verscheidene keren bekeken. je zag wel erg bleekjes "haha" en je had niet zoveel te zeggen. maar het ziet er spectaculair uit. We bellen van de week nog wel een keer. Veel plezier en de groetjes aan Laura. Fijn dat het zo goed tussen jullie gaat.ps.Gisteren onze inentingen gehad. We zien jullie in Vietnam!

• 13 November 2009 - 18:45

Marian:

Hoi Eva,

Wat zul je lekkere stevig getrainde benen krijgen met al dat hiken en wandelen! We hebben je foto's via Else allemaal binnen, Leuk om te kijken hoor.
    Liefs Mam