sydney! - Reisverslag uit Sydney, Australië van Eva Rijke - WaarBenJij.nu sydney! - Reisverslag uit Sydney, Australië van Eva Rijke - WaarBenJij.nu

sydney!

Door: Eva de Rijke

Blijf op de hoogte en volg Eva

30 December 2009 | Australië, Sydney

Die middag ging het canyoningen toch nog door, was super! Hoewel de canyon zelf n stukje minder mooi was als in Italie. Een van de onderdelen was van n rots springen met n waterval, deze vormde een zogenaamde 'wasmachine' onderaan. Eng maar leuk om even in die wasmachine rond te draaien en er dan door de begeleiding uitgetrokken te worden, weet ik wel meteen hoe gevaarlijk dat kan zijn. ;) Na een paar uur kou, lekker opgewarmd in de zon met heerlijke fish & chips en een ijsje. Vervolgens met een groep op de kamer wat gedronken en erna naar de bar.
De volgende ochtend moeten we vroeg op en dat valt wat zwaar na de laatste nacht in Qtown. Lau en ik zijn blij als we er in Mt. cook afhoppen, de bus gaat verder naar Christchurch. We hadden ons dit x niet zo goed verdiept in de plaats van bestemming en komen er op t laatste moment achter dat er geen supermarkt is, dus binnen 5 min. van alles uit de schappen getrokken, dat waren dus 3 heerlijke maaltijden....:s In Mt. cook is slechts 1 hostel en je kan er hiken, hiken en hiken en ohja een helicoptervlucht doen. Dat laatste wilde we heel graag, want die besneeuwde bergtoppen zijn echt magisch! Helaas moeten we ons vermaken met heel veel dvd'tjes (waarvan 1 lord of the rings 3, gelukkig dat hebben we gehad :P, mt cook zag er overigens daar wel zonnig uit!), chocola, sauna en n openhaard, want t regent 'cats and dogs'. We doen uiteindelijk wel twee wandelingen, maar komen helemaal doorweekt terug in het hostel. Daarnaast wat rondgelopen in t info centrum, waar we dvd's van reddingen konden zien. We hebben ons de 2 dagen dus wel vermaakt, maar t was nog beter geweest met zon. Die kwam natuurlijk de ochtend dat wij weer vertrokken, toen zagen we mt. cook pas goed,haha. Echt de mooiste bergen ooit. Het was trouwens heel erg opvallend dat het hostel met name bestond uit japanners en nederlanders...hmmm...
De ochtend met stralende zon op weg naar het regenachtige christchurch. Het sneeuwde gewoon onderweg, nooit gedacht dat ik dit jaar nog sneeuw zou zien in deze tijd van het jaar... Ach, ik heb zo een beetje alles nu gehad qua weersomstandigheden. :) In de bus zit zowaar onze grote vriend Cameron (am.) weer! S'avonds doen we in Christchurch (wat er ok uitziet) een drankje met Cam, Ash en Sarah.
De dag erop de botanic gardens bekeken, het is weer prachtig weer. Er is werkelijk geen pijl op te trekken hier...s' avonds koken we samen met Ash en kijken onderuitgezakt op de bank tot 02.00u films. :) De dag erop alweer naar de botanic gardens (toch even genieten van die zon en het is een prachtig park) en wat in de stad rondgelopen. s'avonds alweer een filmavondje met popcorn.:)
We staan vroeg op, want gaan met de trein naar Arthur's pass. Schijnt een prachtige treinroute te zijn! Ash gaat met ons mee. De rit naar de bergen is prachtig, helaas niet zo besneeuwd als verwacht, maar alsnog super! we belanden in een klein dorp, hostel was lekker knus. DIe dag een wandeling gemaakt van zo'n 3 uur, mooi uitzicht op de bergen en watervallen. Het is ongelofelijk dat we Ash zover hebben gekregen voor een hike en 4 dagen zonder alcohol, haha. Hij had zowaar nog chocoladeletters voor ons gevonden, dus die hebben we na de hike heerlijk gegeten, s'avonds hadden laura en ik een suikeroverschot oid want we hadden heel de avond de slappe lach. Wat is dat toch een heerlijk gevoel ;).

Uitchecken en nog n korte wandeling in de regen gemaakt (dit x zonder ash), terug met de bus en weer in het drukke Christchurch. WE gaan voor een grote avond uit, omdat Ash, Mark en Rosie vertrekken de volgende dag. Helaas valt het wat tegen, de muziek is waardeloos, ze weten hier echt niet hoe ze een feestje moeten maken. Ch.ch. is meer een plek om wat te gaan drinken, het echte stappen hadden we na die ene avond dus wel weer gezien.
De volgende dag zwaaien we Ash uit en bezoeken we de markt en de botanic gardens, samen met Sarah savonds een filmpje in het hostel, terwijl buiten de dronkenlui alweer vroeg op straat loopt...

Naar een hele grote markt in een buitenwijk van ch.ch., zowaar een oliebol gegeten! Die hebben we alvast in the pocket ;) balen dat we die dit jaar moeten missen...pa, hou je wel de traditie erin door in je eentje dan maar de oliebollen te bakken dit jaar?? OP de markt slaat het weer s'middags opeens om van zon naar regen en wind. Ben zo klaar met die regen... s' avonds gaan we even de kroeg in met Sarah en komen de laatste tijd steeds meer Nederlanders tegen, vooral onze mond dichthouden haha.

Het is tijd voor een kappersbezoekje, kost hier drie x niks! (5 euro), geknipt en gekapt naar art galleries geweest. Jaja, we zijn wel vrij kunstzinnig, hoewel we van onderbroeken in een cirkel met appels en bananen erin nou net niet inzien wat daar de kunst van is... Nz is btw heel erg milieubewust, overal staan bakken op straat voor glas, papier, recycle, plastic etc. Moet je alleen wel weer goed weten wat recyclebaar is en wat niet, sta altijd 5 minuten te twijfelen voordat ik mijn lolliestokje deponeer. ;) Het is bijna kerst, maar de kerstsfeer mis ik ontzettend. De lichtjes in de kou en donkerte ontbreekt hier. Er staat een grote kerstboom en er is wat straatverlichting, maar heb geen kerstman gezien en de lichten gaan pas aan rond een uurtje of 10 s'avonds. Daarnaast is 'let it snow' muziek een beetje apart met de zon op je kop. s' middags gaan we met Sarah naar brighton beach, s'avonds tijd voor pancakes, jammie! :)

Lau en ik zijn weer met zijn twee en gaan naar Kaikoura om walvissen en dolfijnen en hopelijk meer wildlife te zien! De kust is daar prachtig, doet me soms een beetje denken aan Ierland. Het weer is gelukkig super. We lopen die dag wat rond, eigenlijk een beetje wachtend op onze boottrip voor die middag. Zijn we er eindelijk klaar voor om 16.00u, wordt het gecancelled vanwege te harde wind! Zwaar teleurgesteld beginnen we aan een wandeling langs de kust. Teleurstelling is al snel verdwenen want die wandeling was prachtig. Door de weilanden met koeien en een prachtig uitzicht op de zee. We komen s'avonds wat hongerig terug na 3 uur wandelen en mijn gezicht is verbrand :S.

De volgende dag met mijn rooie kop vroeg op de boot, want we hadden m weten te verzetten gelukkig! We hebben 5 walvissen gezien en tientallen springende dolfijnen, was n superervaring. Wat zijn die walvissen HUGE zeg! Die middag weer terug met de bus en s'avonds voor de laatste keer samen met Sarah voor ons vertrek naar SYDNEY!! :D Kijken forrest gump en leuk om te zien waar hij stopt met rennen, de plek waar we met de groep van Amerika een springfoto hebben gemaakt midden op de weg.

s'morgens voor het vertrek nog even naar Cantebury museum geweest. Met de shuttle naar het vliegveld, we vliegen met Emirates, alles is in het Arabisch. We gingen bijna denken dat we naar de verkeerde bestemming vlogen. Het eten in het vliegtuig was geweldig, kregen een hele menukaart, dus toch een beetje het kerstdiner gevoel haha. Aangekomen in Sydney ervaren we voor het eerst een vriendelijke aankomst van de douane! MOet wel mijn banaan en mijn schelpen van Fiji inleveren, maar dat was juist het grappigste moment. Gelukkig mochten we onze kaasbroodjes houden, anders hadden we de volgende dag nix voor ontbijt! In het hostel aangekomen meteen dikke vrienden met onze vier roomies. 2 gasten: Mike en Sam en twee meiden Anne-marie en Gemma, natuurlijk alle vier weer uit Engeland. s'avonds duiken we meteen de stad in om het meeste mee te pikken van de kerstavond sfeer, we eindigen in een anglicaanse kerk en maken een engelse dienst mee. APart om de liederen in het Engels te zingen en het kerstverhaal in het Engels te horen, daarnaast was het leuk om Lau bij me te hebben, die gaat namelijk nooit op kerstavond naar de kerk. We zijn na de dienst erg moe (2uur tijdsverschil, dus het is eigenlijk alweer 3am) en duiken ons bed in, terwijl we giga rijen voor de pubs zien staan...ach kan niet alles zegt mijn ma altijd...

1e kerstdag, iedereen wenst elkaar fijne kerstdagen in de lift etc. Leuk om het eens anders te vieren. We hebben helaas een schaars ontbijt, terwijl iedereen eieren, bonen uit blik (jak) en worsten (jak) zit te eten. Maar ja, voor die Engelsen is dat hemels...Het is overigens niet mogelijk normaal te lopen in de keuken, laat staan koken, de koelkasten bulken uit met tassen, lekkende melkflessen en de deuren staan half open. Te veel mensen eigenlijk voor die ruimte. We hebben dan geen kerstontbijt, maar wel champagne die ochtend in de bar voor nop! wij zijn daar dan dus natuurlijk bij, hoewel we aan de jus gaan ipv de champagne haha. Erna met de twee meiden naar Bondi beach waar we een feest hebben, helaas niet op t strand vanwege het slechte weer, maar zeker geslaagd. Komen weer veel bekende tegen. Het Nederlandse koppel is ook in het hostel en Denise van Fiji zien we op t feest.

De volgende ochtend op weg naar de supermarkt om een heerlijk ontbijt te halen, voor ons is het tenslotte 2e kerstdag. s'middags berhoorlijk underdressed naar de paardenrennen, wat is dat leuk zeg om mee te maken, ken t eigenlijk alleen van films. We hebben 1 x op een paard gewed met maar liefst 5 dollar, maar zonder succes. s'avonds nog even naar de bar voor een drankje.

We verkennen de stad in de regen, het lijkt ons wel te achtervolgen die regen! The operahouse is prachtig, maar bruin van dichtbij ipv wit! We bezoeken naar operahouse de haymarket wat me doet denken aan de zwarte markt en lopen door 'the rocks' (een buurt) waar we zien hoe snoep gemaakt wordt. Het is opvallend hoeveel chinese inwoners hier zijn, in Nz waren het met name Japanse toeristen, hier chinese inwoners. Aan het einde van de dag ontmoeten we Sam (meid van Nz) voor een drankje en kletsen bij na haar vertrek uit NZ. Na het eten weer naar de bar onder het hostel, schijnt 1 van de beste te zijn in de stad, dus zitten niet verkeerd, hoewel ik ook wel eens wat anders wil zien natuurlijk.

Alweer waardeloos weer, dus besluiten van ellende maar te gaan shoppen, want het is overal sale. Zoveel leuke kleren, maar het past allemaal niet in onze tas! Woog op het vliegveld al 3 kilo zwaarder! Toch wat gekocht en erna met de jongens naar de bioscoop, ontzettend druk! s'avonds weer de bar in.

Jeeh, de zon schijnt, iedereen staat vroeg naast het bed en sjort een bikini aan. Lau en ik besluiten niet naar het strand te gaan, maar naar de dierentuin. Een giga rij voor de ferry naar de zoo, maar we hebben een geweldige dag gehad. Leuk om al die Australische dieren te zien en een geweldig uitzicht op de skyline met giraffen op de voorgrond.

Wel wat naar om te zien dat 11 van de 15 meest giftige slangen in Aus. zitten en zelfs de dodelijke spin in Sydney rondwandeld....(laat dat oma maar niet horen ;)) Terug in de haven ontmoeten we Ash voor een uurtje en gaan erna met het nederlandse stel uit eten, de keuken maar zoveel mogelijk vermijden!

Het weer is weer ok, geen zon, maar wel een goede temperatuur. We gaan zo met de jongens naar Bondi beach om onze kleur een beetje te behouden. Ik tik dus nu snel even dit gigaverhaal af, want ben er klaar voor! Vanavond ws weer een feestje in de bar beneden en dan morgen vroeg op om een plek te veroveren in de botanic garden!!! Allemaal alvast een hele fijne jaarwisseling gewenst!!!!!!

tip: neem een twix, bijt beide kanten af, steek 1 kant in de thee en zuig de thee door de twix en dan eten maar, jammie jammie jammie, I got love in my tummie! :D (niet geschikt voor mark...;))

• 30 December 2009 - 02:23

Irene Van Loenen:

Hallo Eva,

Ik zal me eerst even voorstellen, ik ben Irene de partner van Han Sijm de oom van Laura, oftewel de broer van Peter. Jij kan ook gewledig schrijven zeg, het is zo leuk om jullie verhalen te lezen.
    Ik las dat jullie aan het shoppen waren en dat je zoveel leuke kleren zag maar het niet kon kopen i.v.m. jullie tas en overgewicht. Misschien kan je het wel, als pakket, opsturen naar Nederland.
    Geen idee wat het kost hoor want als de kosten hoog zijn heb je nog niets aan de sale.

Ook voor jou een fijne jaarwisseling en veel geluk, gezondheid en een liefdevol 2010

Groetjes aan Laura

Doei,

Irene

• 30 December 2009 - 09:00

Marie-Claire:

Is toch geweldig; zo'n buitenlandse kerst? Ik wil volgend jaar ook weer in een warm land kerst vieren hoor, heerlijk! Heel veel plezier met oud&nieuw!!! Ben benieuwd hoe dat in Australie gaat!

• 30 December 2009 - 09:11

Hans En Geert:

Ha die Eva,

Wat wandel je veel en wat vertel je toch veel over snoepen en eten. Hier hebben we heerlijke kerststol en natuurlijk ook banketstaven en veel heel veel TWIX.
    Meid, ik lees dat je ontzettend geniet en wij wensen je natuurlijk alleen maar genot toe.
    Alvast de beste wensen voor het nieuwe jaar en dan zien we je weer.
    Hans en Geert

• 30 December 2009 - 09:34

Beatrix:

Wat een ervaringen weer, wat zien jullie veel en jullie weten wel hoe je lol kan maken!

Heel fijne jaarwisseling in Sydney en natuurlijk wens ik jou en Lau alle goeds voor 2010! Máák er wat van, maar dat kan ik wel aan jullie overlaten!!

• 30 December 2009 - 13:23

Martin:

Hoi Eva,

Langs deze weg wil ik je vast een heel gelukkig nieuwjaar toewensen. Op naar nieuwe avonturen!

Groeten van Neef Martin

• 30 December 2009 - 14:35

Mark:

Lief,

leuk om de verhalen zo nogmaals te lezen. Heb ik even tussen mijn werkzaamheden door gedaan. Heerlijk, zo'n ontspanning tussendoor. Take care en alvast een fijne jaarwisseling toegewenst.

• 30 December 2009 - 14:35

Mark:

Lief,

• 30 December 2009 - 14:56

Mieke En Dirk:

hoi Eva,

wat leuk om weer zo'n uitgebreid verhaal te lezen. Je hebt volgens mij de tijd van je leven. Een hele aparte jaarwisseling toegewenst en al het goeds voor 2010,

groetjes Dirk en Mieke

• 30 December 2009 - 16:52

Harry:

He Eva wat moet het allemaal geweldig zijn. Ik geniet iedere keer weer van je fantastische reisverhalen. Ga altijd even lekker onderuit zitten voor mijn PC met een dikke sigaar en een wijntje Ik wens je een hele fijne jaarwisseling en al het goeds voor 2010.

• 30 December 2009 - 18:28

Marian:

Hoi Eva,
    Jullie stappen en feesten heel wat af zo te lezen!
    Het valt toch niet mee hè wat je allemaal moest missen qua "decembereten". Wij hebben onze buikjes dikgegeten aan heerlijke pepernoten,kerstkransen en de oliebollen nog!Maar ja,je kunt niet alles hebben hè.
    Vast 'n hele gezellige jaarwisseling en alle lieve en goede wensen voor 2010!

• 30 December 2009 - 18:39

Peter:

leuk dat jullie iedere keer weer bekenden tegenkomen en puf hebben om er telkens op uit te gaan! Geniet er nog maar van voor je het weet loop je net als wij weer in de tredmolen. Vanaf hier een heel mooi 2010 gewenst

• 30 December 2009 - 18:49

Cor:

Volgens mij leven jullie als 'god in Frankrijk'
    Wat een luizeleventje zeg.
    Leuke verhalen Eef! Wat aardig om te lezen dat je elke keer toch weer dezelfde mensen ontmoet.De kou begint hier langzaam zijn intrede te doen. De verwachting is dat het aan het einde van de week redelijk streng gaat vriezen. De elfstedenkoorts begint hier en daar al de kop op te steken. Morgen komt Oma op bezoek en laat ik ook haar je uitgebreide verhaal lezen. Reken maar weer op een zorgelijke reactie. Zeker na het lezen van gifslangen en gifspinnen zal de 'bezorglat' weer redelijk in het rood schieten. Ze vind het allemaal wel prachtig hoor als ze de verhalen leest. De aahhs en oohhs zijn dan niet van de lucht. Ik probeer het dan altijd wat te relativeren en dat helpt wel een beetje, gelukkig.
    Het zal haar goed doen dat je naar de kerk bent geweest. Nou lieve nicht, de groeten ook aan Lau en take care!

Cor

P.s Goede jaarwisseling en natuurlijk de groeten ook van Nelleke Mirjam en Luuk! Doei!

• 30 December 2009 - 19:39

Hans En Esther:

Blijf genieten.
    Hele fijne jaarwisseling!!!!!!!!!!!!
    Onthoud deze speciale dag aan de andere kant van de wereld.

• 02 Januari 2010 - 21:26

Marjo:

Hoi Eva,
    Net terug uit Zeeland en lees je verslag nu pas. Je verveelt je nog steeds niet merk ik en laat je door het weer ook niet echt uit het veld slaan. 't Verbaasd me wel dat je je toch nog laat verbranden al zijn die rimpeltjes straks dan wel weer een 'mooi' aandenken misschien.
    Geniet er nog even van want de tijd schiet al weer op. Veel geluk en een liefdevol nieuw jaar voor jou en Laura.

Marjo