Aotearoa - Reisverslag uit Wellington, Nieuw Zeeland van Eva Rijke - WaarBenJij.nu Aotearoa - Reisverslag uit Wellington, Nieuw Zeeland van Eva Rijke - WaarBenJij.nu

Aotearoa

Door: Eva de Rijke

Blijf op de hoogte en volg Eva

27 November 2009 | Nieuw Zeeland, Wellington

De avond na de druilerige dag was zeer geslaagd. Met een grote groep de pub ingedoken. Al mis ik wel erg de goede muziek, goed stappen kennen ze hier niet. Het is met name barhangen, laat dat nou net niet mijn ding zijn. Maar ach...ik mag niet klagen ;)
De volgende dag met diezelfde groep de MT. victoria beklommen met uitzicht op de stad. In de middag met de cable car naar de botanic gardens. Aan t einde van de dag was iedereen gebroken en eindigden we met een filmpje in het hostel.
De volgende dag laat ons nest uit en als twee bejaarden een rondleiding gedaan door het parlementsgebouw. Dachten lekker leerzaam bezig te gaan, moet zeggen dat ik me geen seconde heb kunnen concentreren op t verhaal en nog niet veel wijzer ben. Daarna nog even de pier bewandeld en s'avonds ff de kroeg in gedoken.
Jeeh, op naar het zuidereiland! 05.30u bij de bus voor de drie urige boottocht, prachtig en lekker deinen. :) We hadden een late aankomst in Nelson en besloten ff niet met de grote groep uit de bus mee te gaan, maar lekker ons eigen hosteltje te zoeken. Tot de dag ben ik er nog blij om dat we dat hebben gedaan, want we belandde in het meest fantastische hostel op aarde. Een oud huis met erkertjes boven op n berg, het echte huiskamer gevoel, waar ontbijt, lunch, thee, koffie, cake in de middag, telefoon en internet gratis is! Zoveel beter dan zo'n massa hostel waar je in de rij staat om te koken en alle pannen smerig zijn. Er werd in het hostel wel behoorlijk gespeculeert over de nodige zwarte zaakjes waar de hostel eigenaar zich mee bezig moet houden, want het kan haast niet winstgevend zijn, haha.
Na n avondje heerlijk te hebben genoten met een boekje, kopje thee en chocoladekoekjes de volgende ochtend vroeg op weg naar het Abel tasman park voor een tweedaagse toer. We doen de eerste dag een 6urige wandeling langs de zee van Mahanau naar Bark bay. Goed te doen, prachtige baaien en een heerlijk weertje. We slapen in een hut zonder electriciteit, maar aan n prachtig wit strand, net fiji. Om 21.00u zitten we met een klein groepje lekker ouderwets rond een stel kaarsen wat te kletsen of een boekje te lezen, vergezeld door hongerige sandflies. :s Al regelmatig mensen gezien met verschrikkelijk uitziende beten, hmmm....dat beloofd wat voor Eva. ;)
Na n nacht (sandflie loos welliswaar) heerlijk te hebben geslapen in de hut kayakken we terug naar Mahanau. We hebben langs zeehonden gekayakt en gelunched op 1 van de mooie stranden. Het was weer een topweertje, dus we hebben weer wat zon gepakt om ons bruine kleurtje te behouden. :) In de bus keek ik alweer uit naar ons mooie hostel ' The Palace'. We hadden geluk en konden voor een paar ochtenden werken voor gratis accomodatie! Het kan haast niet goedkoper dan dit! Het werk is binnen 2 uurtjes gedaan van 10.00u tot 12.00u. De badkamers moeten schoongemaakt worden en de bedden verschoont, appeltje eitje. In de middag hebben we de stad een beetje verkent en s' avonds sinds tijden naar de bios geweest.En ja, ook dat was voor de helft van de prijs ;). De dag erop naar het strand geweest en voor de zoveelste keer bijna omver gereden. Raak maar niet gewend aan dat links rijden en eerst naar rechts te kijken, gelukkig heb ik Lau aan mijn zijde ;). (en natuurlijk mijn geluksengeltje) s' avonds de kroeg ingeweest met de hosteleigenaar en wat mensen van het hostel. De muziek was verschrikkelijk en ik val echt in slaap op een barkruk, dus dat werd niet erg laat. We besluiten met Sarah (meisje van t schoonmaakteam) centre of New Zealand te beklimmen, vanaf daar heb je uitzicht op een deel van het zuidereiland. s' middags verteld ze ons over een maori avond dat plaatsvindt in een plaatselijke muziekschool. Ze zouden er dans en zang vertonen van de Maori cultuur. Lau en ik baalde er al van dat we dat op het noorder eiland gemist hadden, maar vonden zo een toer te duur en veel te toeristisch ingesteld. Een beetje het gevoel van aapjes kijken. Dus die avond kopen we een kaartje voor slechts 15 dollar en krijgen daar 2,5u geweldige entertainment voor terug. Kippenvel op de armen. Ik denk dat we de enige drie toeristen waren tussen alle ouders, opa en oma's en zusjes & broertjes, maar dat maakte het extra speciaal. Echt de beste ervaring ooit en het realiseert mij des te meer wat een geldklopperij die Maori acts op het noorder eiland zijn. Terug in het hostel nog nagenietend van de show weer lekker aan een bakkie thee met choco koekies, hmm...
Het is weer super weer, het is duidelijk zomer aan het worden hier (sorry ;)) gaan we weer met Sarah op stap. Dit keer naar de cable bay, ze heeft een prima autootje, dus die brnegt ons mooi naar de plek van bestemming. Heerlijk in t zonnetje gelegen en s' avonds top pannenkoeken gebakken! Erna uitgeweest in Nelson samen met Sarah, ontzettend gelachten om de ' tegen de muur aanrijdende dronken huisvrouwen'. Vreemd publiek, matige muziek, maar prima entertainment.

Met de bus naar Westport, de groep in de bus bestaat jammer genoeg voor een klein gedeelte uit trieste 16 jarige 'loret de mar' figuren. Maar genoeg andere leuke mensen, zowaar 4 NL meiden waar we s'avonds gezellig pepernoten (jawel pepernoten!) mee gegeten hebben tijdens een Lord of The Rings marathon in het hostel. Een knus hostel met openhaard waar iedereen op zitzakken gezellig voor lag om een 6urig hobbitverhaal te zien. Leuk om het landschap van NZ te herkennen. Binnenkort maar even deel 3 opzetten.

De dag erop naar Punakaiki nadat we een uur rondgescheurd hadden in een jetboat op de bullerriver, gaaf en nat. :D In punakaiki jumpen Lau en ik van de bus (raar aangekeken door de rest, want er is bush bush en strand) en verblijven in alweer een gaaf hostel (meer een lodge) midden in t bos, 10 min. van t strand. De zonsondergang is behoorlijk mistig, maar zelfs met de mist prachtig. De zeehond op het strand, slechts 1 meter van ons vandaan, maakt het nog bijzonderder. In de middag naar de pancake rocks geweest. Heel bijzonder! Mooiste kust tot nu toe van NZ.

De dag erop weer even naar het strand waar we t geluk hadden diezelfde zeehond in de zee te zien verdwijnen. s'middags weer op de bus en dit x weer een hele toffe groep. Ontmoeten 4 Am. meiden en 2 Engelse jongens. Onderweg maken we een stop om verkleedkleding int e slaan, want we hebben een themaparty in een hostel in lake mahinapua (alias the middle of nowhere). We fiksen een zak vol kleren voor 3 dollar, het thema is 'P'. alles wat met P begint is toegestaan. Ik ga voor pink pyjama en lau voor pink pregnant pyjama. Nou, daar liepen we dan in ons roze omakostuum en roze slofjes door de kroeg. Natuurlijk een topgelegenheid om mensen te kijken, er zaten heel wat leuke creaties bij kan ik zeggen. :) En lau zwanger in de kroeg met een lolly in d'r mond en een wijntje in haar hand is natuurlijk ook onvergetelijk. :p

Geen tijd om uit te slapen, we vertrekken vroeg naar Franz Josef. Kan niet wachten om die glacier op te gaan! Helaas moet ik nog een dagje wachten... Vroeg uit de veren weer helemaal in de startblokken voor een 7urige hike. Samen met 1 van de 4 meiden en de 2 jongens trekken we een mooi apenpakkie aan bestaande uit een te grote regenjas, regenbroek, handschoenen (correctie:wanten,nog cooler;)) kriebelende wollen sokken, giga schoenen en stoere ijzers voor eronder, de hakbijl maakt t af. Daar gaan we dan, die gletsjer op! 1 van de snel smeltende van de wereld! Onze welgevormde (sorry schat ;)) guide hakt erop los om speciaal voor ons een weg te maken naar boven. Pittige, maar zeer uitdagende baan om elke dag weer opnieuw een weg uit te hakken in de gletsjer. Echt gaaf! Naast hem, waren er nog vele anderen aan het werk op trappetjes te hakken en touwen in te slaan. Het was ff wennen met die ijzers onder voeten, maar meer dan nodig! Hakbijltje er zo nu en dan bij... Het klimmen tegen de wanden en het glibberen tussen hoge gladde blauwe ijswanden was echt een geweldige ervaring. 1 van de beste tot nu toe!:D De mist en miezer maakt de omgeving alleen maar een beetje specialer, maar was wel een hele goede reden om erna de hottub in te springen. Het echte wintersport gevoel. Erna eten we met de groep en vieren Thanksgiving! Alles moet de 1e x zijn ;). Erna nog ff de kroeg in om ons laatste samenzijn te vieren want zij vertrekken helaas met de bus de dag erop, Lau en ik blijven nog 2 nachten langer. Zo jammer om elke x weer op te splitsen, maar zo bouwen we wel behoorlijk wat slaapadresjes op over de hele wereld.;) En t zal druk worden in Hoofddorp pa en ma!

We kunnen hier weer werken voor accomodatie, dus hebben gisteren schoongemaakt van 9 tot 11.30u. Erna volledig niks gedaan, op de bank geslapen, thee gedronken en gegeten. Heerlijk, hebben we denk ik nog niet gehad sinds 2,5e maand. Helaas ben ik vandaag een beetje ziek en zal t weer geen spannende dag worden, hopelijk knap ik snel op! Nou lieve mensen, heel wat leesvoer voor voorlopig. ;) Take care daar en tot snel maar weer!! xxxx

• 26 November 2009 - 22:38

Esther:

Hoi Eef, Franz Jozef is ook weer super zo te horen. Gaaf zo,n gletsjer hike. Hoop dat je snel weer opknapt.

Liefs en kus, ook aan Lau.

• 27 November 2009 - 09:23

Rien:

lieve Eef,
    Ik hoop dat je snel weer opknapt. Heerst de Mex. griep ook in NZ.Half Nederland wordt momenteel ingeent.
    Het is altijd een genot om je belevenissen weer te lezen.De slaapadresjes sturen we maar door naar de jongens in Amsterdam, die hebben plaats genoegen en worden mischien ook aangestoken door de verhalen van anderen.Wij gaan de 2e week van jan. een weekje naar Lanzarote, vliegen voor 70 euro pp. Wel slecht voor het milieu zeker na het zien van de film stupid waar we afgelopen woensdag naartoe zijn geweest. 12 dec is er nl een demonstratie in Utrecht om de regeringsleiders in Kopenhagen ervan te overtuigen haast te maken met milieumaatregelen. Blijf je trouwens nog een beetje op de hoogte van het wereldgebeuren?Leuk dat je oma hebt gebeld,ze was er erg blij mee.Nou je bent weer een beetje op de hoogte. Doe Laura de groetjes en tot horens. XXXRien

• 27 November 2009 - 12:46

Job:

Leuk hoor!!!
    Die gletsjets zijn wel vet gevaarlijkm ik was daar in zo een gletsjergeluf gedonderd, maar zo te lezen heb ji jhet er beter vanaf gebracht!!!!!

• 27 November 2009 - 16:01

Marian:

Lieve. Eef,
    Jullie pikken wel weer hele leuke dingen mee van cultuur en natuur.Maori's en de klim Franz Jozef klinkt spectaculair.Veel pitamientjes eten en weer snel opknappen!xxx en liefs, Marian

• 27 November 2009 - 16:31

MC:

Tja, maar ze kunnen natuurlijk nergens zo feesten als in het A'damse De Rijke penthouse met happy hardcore en de macarena ;-) !!! Heel veel plezier!!!

• 27 November 2009 - 18:18

Wim En Marianne:

Hoi Eva ,
    We hebben weer genoten wat je allemaal beleefd hebt.Wij genieten weer van de vakantie 14 jaar geleden.Zoals je wel gemerkt hebt is het zuidereiland mooier.Geniet ervan en tot mails.
    Groetjes Wim en Marianne.

• 29 November 2009 - 13:33

Harry:

Hallo Eva ik geniet telkens weer van je reisverhaal. Ik ben zelf net terug uit Nepal en het slapen in Lodges komt me zeer bekend voor. Daar was het wel op 5416 mtr hoogte. Soms erg koud. Ik wens je nog veel reisgenot Harry.

• 29 November 2009 - 13:41

Marjo:

Evaatje,
    Hopelijk ben je inmiddels al weer opgeknapt! Dank weer voor het ons laten meebeleven van jullie ervaringen. Het is altijd weer genieten!
    Liefs Marjo

• 30 November 2009 - 21:16

Lief:

liefste,

erg leuke verhalen, ik ga hoop ik met je meereizen in Thailand ;) Daar kijk ik naar uit. Ik ben beneuwd of de Sint jou ook nog wat geeft ;) Geniet van je tijd schat, dan geniet ik met je mee!

• 04 December 2009 - 12:14

Geert:

Hoi Eva, na de negen maanden dracht die ik nu achter de rug heb, kan ik eindelijk weer reageren op jouw reisverslag. Trouwens vader en kind maken het nu goed en hopelijk gaat het met jou natuurlijk ook goed. Ben benieuwd wanneer je weer in koud Nederland bent. Geniet nog en wij genieten mee met je verslagen.
    Groet Hans en Geert

• 05 December 2009 - 09:39

Rob En Marion:

Lieve Eva

Komt Sint helemaal uit Spanje gevaren
    Is Eva gevlogen al over de baren.

Ver van Sint en Piet gedruis
    Heerlijk genieten ver van huis

Je mannetje volgt je digitaal
    De dagen tellend allemaal

Nog even maar … 2 maanden “slechts” te gaan
    En in elk van jullie ogen staat de ander weer vooraan

Lieve Eva, veel ervaren
    En ook Mark hij kreeg zijn deel.

Straks geen tijd voor navelstaren
    Maar sàmen delen deel voor deel

Liefs van Sint en Piet.